Op weg naar Parijs

01 oktober 2006

Overtraining deel II

Ben tussentijd 1 kg weer bijgekomen, dit o.a tgv een receptie met veel hapjes, en een spaghetti feest bij dewelke ik me heb laten gaan.
Ben ik nu overtraind of niet ?
Het zou best kunnen.
De grootste oorzaak zou bij mij kunnen liggen bij de combinatie van intens diëten en lopen. Bij het nakijken van mijn dieet, blijkt dat ik vermoedelijk iets te eiwitarm heb gegeten. Logisch gevolg bij dit soort gewichtsverlies = spiermassaverlies en dus vermoeide spieren bij inspanning. De rest laat zich raden.
Daarnaast heb ik te weinig kunnen rusten de laatste tijd, gevolg = vermoeidheid + te weinig recuperatie. Gevolg = futloosheid.
Een kleine wiskundig begrip : Musculaire overbelasting + Oververmoeidheid = Overtrainingssyndroom.
Hier zou het om het parasympatisch overtrainingssyndroom kunnen gaan met volgende tekens :
  • snel moe
  • lage rustpols, wat door de meeste atleten en trainersvaak als een positief teken wordt aanzien.
  • snelle hartfrequentiedaling na inspanning, wat meestal ook als een prima teken van recuperatievermogen wordt aanzien.
  • normale eetlust en gewicht
  • grotere slaapbehoefte
  • lusteloosheid
(symtomen gevonden op www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten)

Hoe oplossen : RUST (dit ook om spierherstel te bevorderen) + op voeding letten. Eventueel die voeding zelf versterken met extra eiwitten
Een fout denkbeeld is dat men dan absoluut niet mag trainen, blijkt dat lichte trainingen geen kwaad kunnen. Als het kriebelt, moet je sporten... maar niet te intens

5 Reacties:

  • Té is nooit genoeg hé,
    behalve tevreden.

    By Blogger Bert, at 2/10/06 11:45  

  • Komaan he Bruno, niet opgeven... helpt het misschien als je je met andere sporten inlaat in plaats van te lopen?

    Tot mails,
    Peter

    By Anonymous Anoniem, at 2/10/06 14:03  

  • doorgaan doorgaan doorgaan !

    By Blogger Geert Gitaar, at 2/10/06 14:18  

  • Conditie onderhouden maar niets forceren lijkt me het beste. Misschien eventjes wat meer zwemmen / fietsen zodat je lichaam een beetje kan herstellen? Iets anders: heb je gezien dat de inschrijvingen voor de 7heuvelenloop afgesloten zijn, de 20.000 deelnemers zijn bereikt! En wij zijn erbij!

    By Anonymous Anoniem, at 2/10/06 16:58  

  • Proberen kalm te blijven denk ik. Voor de rest luisteren naar het lichaam (als je daar bij stilstaat wel een gek gedacht, er komen bij mij regelmatig geluiden uit mijn lichaam die niemand horen wil).

    Ik zou beter ook maar eens luisteren naar mijn raad, want ik zal er ook bij zijn in Hasselt. Ik zit al bibberend te wachten op mijn eerste 15K ooit.

    Alleszins, veel succes!

    By Anonymous Anoniem, at 5/10/06 12:15  

Een reactie posten

<< Home